Friday, December 13, 2013

::: BILA HUTANG KELILING PINGGANG , WHAT TO DO?? :::

Setiap bulan pernah x kita merasakan yang kite slalu mcm x cukup duit je bile segala perbelanjaan ditolak dari pendapatan bersih sedia ada? Cikin selalu gak merasakan macam tu, ade kalanya banyak pulak hutang bagai sampai rasa payahnya nak hadapi sume ni...kadang2 ter pk, nak start biz, tapi mau setel dulu hutang sedia ada..

Alhamdulillah, Allah itu Maha Kaya, Maha Mengetahui dan sebaik2 tempat bergantung. Ada kalanya bila CIkin terasa sangat payah bile berhadapan dengan konflik kewangan ni, cikin akan sentiasa amalkan 3 perkara ni :

1) Selawat Tafrijiyyah - mohon kelapangan urusan

2) Doa elak dari berhutang

Believe me, sahabat. Kalau kite yakin, redha dan tawakkal sepenuhnya pada ketentuan dan janji Allah, InsyaAllah Allah akan bantu melapangkan dada kite, dan permudahkan urusan kita.Tapi walau apapun, segalanya bergantung pada attitude kite juga..kita kenelah juga pandai n mahir dalam financial planning, ye dok? biarlah kita tau dan sedar diri sendiri...jgn pulak dah expenses melebihi income. parah tu..xpasal2 isytihar muflis pulak doh..(^_^)

Nak capai hidup yang bahagia , kene ada keberkatan. Income yang kita dapat sebenarnya boleh kite terjemahkan untuk melabur saham akhirat. Biarlah kite berbahagia dunia & akhirat. Jangan asyik nak kejo dunia je, akhirat lupe...

Ingat lagi masa kite stadi2 dulu, ade lecturer yang pesan, kalau dah dapat kerja nanti, pendapatan tetap dah ade, siap2 planning biar pendapatan yang kite terima ty menjamin kebahagiaan kita dunia akhirat. Pelaburan saham akhirat merangkumi zakat, sedekah , dan yg paling afdhal sedekah kite pada mak abah yang da banyak menabur jasa dan budi untuk kite sedari kecik, memang orang kata bukan tanggungjawab anak perempuan, tapi kalau ada rezeki lebih apa salahnya kan?..duit yang kite bagi bulan2 tu pun x kan terbanding punyelah dengan jasa yang mak dan abah dah sumbangkan pada kite. Tips yang diterima dari lecturer tu yang cikin amalkan sampai la ni ala2 calculus punye formula...hehe

100% income ni cikin bahagikan pada 4 kategori :
  •  Expenses = 50% untuk segala macam mak nenek  e.g  duit rumah, kereta, insurans,  minyak
                                                           kete, pengasuh anak, sekolah anak, utilities, runcit etc)
  •  Saving = 20%
  •  Gift = 15% untuk mak dan abah di kampung, 5% untuk zakat dan sedekah fakir miskin
  •  Reservation = 10% emergency
Surely, ilmu pengurusan kewangan ni sangat berguna utk cikin sefamily. Tapi allocation amount utk kategori tu x semestinye ikut cara cikin, its depends on masing2 punye kemampuan ye x?

Thought of the Day : Allah sebaik2 pergantungan selain usaha dan disiplin diri (^_^)
                         




No comments: